Stel je voor, je vraagt aan je manager of je een dagje thuis kan werken en hij antwoord; “Dat is in jouw functie toch helemaal niet mogelijk, ik geef daar geen toestemming voor. Had je dat niet zelf kunnen bedenken?”.

In zo’n geval kan je dit eenvoudig interpreteren als kritiek op jouw idee. Je denkt: ‘Heb ik er niet goed over nagedacht?’

Nou gaan we gelukkig niet dood van kritiek. Maar kritiek is wel dodelijk als je alles voor waar aanneemt. Vaak worden opmerkingen als kritiek opgevat, terwijl ze niet zo bedoeld zijn. Daarnaast kan het zo zijn dat je de kritiek van andere volkomen serieus neemt, je zet er geen vraagtekens bij, het worden feiten in je hoofd. De kritiek kan dagen door je hoofd blijven spoken.

Om niet altijd met die heftige emoties geconfronteerd te hoeven worden die daarbij gepaard gaan heeft vrijwel iedereen een strategie ontwikkeld om kritiek te vermijden:

  1.  Je ontloopt alle situaties waarin je kritiek verwacht.
    Je maakt problemen niet bespreekbaar, meldt je ziek bij een functioneringsgesprek en vraagt niet om hulp.
  2.  Je bent kritiek voor door je altijd onberispelijk te gedragen.
    Je bereid je altijd heel goed voor, loopt constant op je tenen, controleert alles dubbel, zorgt ervoor dat je niet in de spotlight staat en uit zelf nooit kritiek.
  3. Je gaat vol in de tegenaanval
    Woedend reageer je op de kritiek. In plaats van helemaal niet te reageren, sla je door naar de agressieve kant.
  4.  Je gaat onmiddellijk aan de slag om de ‘fout’ te verbeteren
    Je wil de fout goed maken door het gelijk te herstellen en het EXTRA goed te doen. Je bedenkt bij jezelf dat je je leven gaat beteren en vraagt je niet af of de kritiek wel terecht is.

Herken je jezelf in één van deze manieren? Natuurlijk is het niet erg om ze een keer te gebruiken door bijvoorbeeld de situatie te ontlopen of te agressief te reageren.

Maar als het een patroon wordt, dan is het effect op lange termijn wel erg nadelig voor jezelf. De kans bestaat dat je werkdruk stijgt, je over je grenzen gaat omdat je nooit nee zegt of veel in ruzies beland omdat je te boos reageert.

Misschien is het dan tijd om aan je assertiviteit te werken. Een vaardigheid die voor iedereen aan te leren is.